kleurenpsychologie kleurrijke bloemen

Wat betekenen kleuren?

Kleur is overal. Kleur ontstaat in de hersenen door een signaal dat je ogen afgeeft. Het oog kan allen het licht van rood, groen en blauw detecteren. In de hersenen worden deze kleuren omgevormd tot de kleur dat het daadwerkelijk is. Kleurenpsychologie is de benaming van hoe wij kleuren interpreteren en hoe wij mensen erdoor beïnvloed worden. Bedrijven spellen hier goed op in bij het bedenken van hun merk en huisstijl supermarkten zijn hier een goed voorbeeld van.

Rood symboliseert vuur, liefde en levenskracht. Wanneer je de kleur rood gebruikt maak je echt een statement. De kleur trekt gelijk de aandacht van mensen en houd deze vast. Dat is waarom het de meest populaire kleur is voor marketing. Rood straalt ook energie uit en verhoogd de hartslag van mensen. De kleur rood word gebruikt voor het aantonen van sale, Valentijnsdag en kerst. Er is aangetoond dat de kleur rood de eetlust aanmoedigt en de passie en intensiteit verhoogd. Ook moedigt het mensen aan sneller iets te kopen dit geld vooral voor de impulsieve koper. Qua politiek vertegenwoordigt de kleur rood communistische of socialistische partijen. Rood wordt in de Verenigde Staten gebruikt om de republikeinse partij aan te tonen.

Roze is de kleur voor optimisme, vrolijkheid en positiviteit. Ook straalt de kleur romantiek uit en heeft het een vrouwelijke touch. De kleur roze staat voor feminisme. In de marketing wereld wordt de kleur roze gebruikt om de aandacht van jongen vrouwen te trekken. Je kunt niet verkeerd gaan met roze word er gezegd dit komt doordat de kleur vrolijk en leuk is.

slaapkamer zacht en natuurlijk lenteOranje is een mengeling van rood en geel. Oranje is daarom vrolijk, geeft hoop, is optimistisch, toont genegenheid aan, bevorderd rust en balans en tot slot zorgt de kleur oranje voor harmonie en samenhang. Oranje is ook energiek. Het heeft de eigenschap krachtige aandacht te krijgen, het is leuk en cool. De kleur oranje weerspiegelt opwinding en enthousiasme, het toont warmte en waarschuwt voor voorzichtigheden. In de marketing straalt de kleur oranje agressie uit, de kleur roept op tot het creëren van actie: koop, verkoop en abonneren. Ook wordt de kleur oranje gerelateerd met impulsieve kopers net als rood. Maar in tegensteling tot rood is oranje vriendelijk, vrolijk en komt de kleur zelfverzekerd over. De kleur oranje geeft klanten het gevoel alsof ze te maken hebben met een up to date bedrijf.

geelGeel is de kleur voor optimisme, licht en inzicht. Geel is een sterke kleur, maar het is ook de meest gevaarlijke tint. Gebruik geel om de aandacht te vragen van je publiek en laat hen weten dat ze kunnen vertrouwen op je vaardigheden. De kleur geel verhoogd de vrolijkheid en geeft warmte. Wel veroorzaakt de kleur geel vermoeidheid en spanning op de ogen. De kleur maakt baby’s sneller aan het huilen maar stimuleert de mentale processen. De kleur geel vertegenwoordigd liberalisme in de politiek en moedigt communicatie tussen mensen aan.  Ten slotte vertegenwoordigd de kleur geel optimisme, het zorgt voor aandacht (bijvoorbeeld in etalages), staat voor duidelijkheid en staat gerelateerd aan persoonlijke kracht, wil en zelfbeeld.

De associatie met de kleur groen is al snel de natuur. Ook is groen de kleur van de vruchtbaarheid, nieuw leven, fris, stabiel en jong. Groen is een veelzijdige kleur. Het is warm en uitnodigend, en geeft de mensen een aangenaam gevoel. Ten tweede, het betekent gezondheid, milieu, goodwill, natuur, duurzaamheid, vruchtbaarheid, nieuw leven, fris, stabiel en jong.  De kleur staat voor gezondheid en rust, de kleur is makkelijk te verwerken voor je ogen, het verlaagd depressieve gedachten en wanneer je veel werkt in een groene omgeving is er bewezen dat je minder vaak buikpijn hebt. In winkels wordt de kleur veel gebruikt, de kleur staat namelijk symbool voor rijkdom, rust en vruchtbaarheid. De kleur wordt gebruikt om de lente aan te tonen en staat voor onvoorwaardelijke liefde en genezing.

groen in je interieurLicht groen is de kleur van een nieuw begin, frisheid en groei. De kleur staat voor nieuwe mogelijkheden. Lichtgroen is bescheiden, ontspannend, fris en optimistisch.

Blauw is de populairste kleur in gebruik. De kleur blauw straalt sympathie, harmonie, vriendelijkheid, loyaliteit, oprechtheid en verstand uit. Het moedigt mensen aan om te leren. de kleur blauw wordt vaak geassocieerd met water, vrede, rust en koelte. In tegensteling tot de kleur rood bedwingt de kleur blauw de eetlust van mensen. De kleur verhoogd de productiviteit van mensen.

In de politiek komt de kleur blauw veel voor. De kleur vertegenwoordigt de conservatieve partijen wereldwijd, wordt gebruikt voor democraten in de Verenigde Staten en tot slot wordt de kleur blauw vaak gebruikt in het bedrijfsleven omdat het productief en niet-invasieve is

Wanneer een winkel de kleur blauw gebruikt komt deze snel over als betrouwbaar. Donkerblauw in de marketing zorgt ervoor dat je van nature betrouwbaarder over komt en zorgt voor veiligheid in het bedrijfsleven. Dit zie je onder andere terug in de brede toepassing van de kleur bij banken. De logo’s van Rabobank en SNS.

Licht blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Licht blauw maakt groter en is verkoelend. Licht blauw bevordert de communicatie. Licht blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.

Violet is de kleur van royalty’s, waardoor het perfect is om een vleugje elegantie en prestige aan iets te geven. De kleur violet staat voor succes, wijsheid en rijkdom.

De kleur wordt vaak gebruikt in de beauty industrie bij anti-verouderings producten. De kleur is kalmerend, creatief, fantasierijk en wijs.

Er is aangetoond dat deze kleur de werking in de bovenkant van de hersenen stimuleert.

De kleur is gerelateerd aan geestelijk leven en ervaring, pure bewustzijn.

Wit is de perfecte kleur. De kleur wit staat voor reinheid, perfectie, idealisme, schoon, fris en de kleur komt onschuldig over. De kleur wit wordt geassocieerd met schoonheid, puurheid en veiligheid. Wit wordt ook geassocieerd met creativiteit.

 

Liefs,

Demi

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *